Sammenkomst,solnedgangs problematikk og dikt

ChickenTikkaLukten av god mat åpner neseborene nybakt,fritert og stekt. Alt mulig forskjellig ligger på matbordet. Nå er det bare to minutter igjen til fasten åpner. Familien samler seg og alle som har fastet er klar for ett velfortjent måltid. Det er en god og varm stemning rundt bordet nesten som julaften 🙂

Ramadan er en veldig sosial måned for alle fastende. Man inviterer gjerne venner over for åpne fasten sammen eller drar på besøk hos andre. Under faste måndene spiser en gjerne  veldig godmat. Som ikke nødvendigvis er veldig sunt. Mange drar til moskeen og ber hele natten. I ulike muslimske kulturer finnes et helt spesielt natteliv i løpet av hele ramadan. Hele samfunns døgnrytmer forandres av fasten. Forskyvningen innebærer ikke at matkonsumet går ned ,mange spiser både mer og bedre mat i ramadan enn ellers.

Muslimer ved polar områder

muslimene ved polarområder har spesielle problemer med å overholde fasten  når fatsemåneden nærmer seg vintersolmåned eller sommersolmåned. Da kan enten dagen eller natten mangle helt. Noen gir opp og flytter fra de områder. Andre som nevnt tidligere har funnet ulike praktiske løsninger på problemet ved å holde seg til faste klokkeslett i stedet for å observere hvor lyst eller mørkt det er.

Sufi dikt

Åpenhet til nye erfaringer og opplevelser innebærer potensial for nyopplysning. Sufien fjerner lag for lag og gjør seg åpen for Gud. 

Jeg har utstått lengsel, så la vær å spør

jeg har smakt adskillelse, så la vær å spør.

jeg har reist rundt i verden og til slutt funnet meg en kjæreste, så la vær å spør.

Tårene mine flyter til de graver i støvet  foran denne døra di, så la vær å spør.

Fra hennes munn har jeg med egne ører hørt ord for ord, så la vær å spør.

Hvorfor biter du leppa di,skal jeg tie?

Jeg har bitt leppa rød,så la vær og spør.

I rønna mi uten deg har jeg gjennom gått alle slags lidelser, så la vær og spør.

En fremmed på kjærlighetens veg, Hâfez har nådd sitt stadium, så la vær og spør.

Shamsoddin Hâfez(1320- 1390)

Vil svaret på alt gjøre deg tilfreds?

~ av Uzma den 06.09.09.

Legg igjen en kommentar